08 June 2007

Romania MEA se spala pe dinti

B a vrut sa mergem aseara la film la California Dreamin' si pentru ca vreau sa sustin filmul romanesc m-am dus sa platesc bilet. Am inteles de ce este un film premiat. Pentru ca merita. Regia filmului este de mare arta. Totul curge perfect natural, nimic nu este artificial, cadrelele se leaga, decorurile sunt autohtone, etc. Totusi la mijlocul filmului am iesit din sala. B zice, mai in gluma mai serios, ca sunt obtuz. Altii mi-ar zice ca sunt fitzos. Eu zic ca filmul m-a denigrat pe mine ca roman.

Sa va zic de ce nu mi-a placut filmul. Am o problema cu scenariul: Romania nu este cea din film, nu este numai cea din film. Romania din California Deamin' este o Romanie rurala, inculta, nespalata, prostuta si cam cu infrastructura de acum 70 de ani. Stiu ca mult peste 50% din populatia .ro traieste la tara, stiu ca in Romania se consuma in medie pe an 1 tub de pasta de dinti pe cap de locuitor, stiu ca faza cu "nu e treaba mea" e perfect adevarata si multe altele. Dar pe langa toate astea mai exista o alta Romanie, mult mai mica dar mai greu de vandut.

Nefericirea, catastrofele, violurile, crimele, avorturile sunt subiecte usor de vandut, vedem asta in fiecare zi la ora 17 si la ora 21. Andreea Esca ni le spune cu ochii umezi, ochii incruntati de gravitatea stirilor dar totusi cu un zambet atent studiat, un zambet de profesionist.

California Deamin' se vinde deja si asta pentru ca hazul de necaz, umorul pe seama saraciei, incompetentei, meschianriei etc. se vand usor daca faci un film bun. La succes a contribuit si drama regizorului dar nu imi dau seama in ce masura asa ca nu voi dezvolta asta. Repet faptul ca regizorul era absolut talentat si asta se vede in film. Filantropica, un alt film care prezinta o realitate destul de neagra, nu s-a bucurat de un succes asemanator pentru ca vorbea despre o poveste de dragoste (chiar daca ea se desfasura intr-un mediu profund negativ-sarac-nu stiu cum sa ii spun).

Eu traiesc in alta Romanie. Romania MEA are magazine frumoase, vanzatori atenti si serviabili, plati online ca sa scapi de cozile de la Electrica unde "nu ne merg calculatoarele", supermaketuri civilizate unde scapi de mirosurile infecte din Piata Obor, companii care reusesc sa faca profit, destinatii turisitice interesante, parcuri frumoase, zone curate, oameni frumos imbracat si zambitori. Daca o sa continuam sa promovam valori negative ale constiintei comune o sa ne complacem in aceeasi stare. Fara ca formatorii de opinie (unul mic fiind si Cristian Nemescu prin filmul lui) sa promoveze valori pozitive (sau macar "si valori pozitive pe langa cele negative") oamenii nu se vor schimba. Ei vor continua sa arunce sticla de suc din masina in mijlocul strazii si sa goleasca scrumiera langa bordura, desi cosul de gunoi este la 10 metri. Eu evit sa il iau pe NU in brate, privesc jumatatea plina, intai laud si apoi critic si nu sunt sarcastic pentru ca asta distruge initiativa care duce la evolutie. Sau macar INCERC sa fac toate astea.

Eu aleg sa traiesc in aceasta a doua Romanie despre care nu vorbim sau vorbim prea putin. Chiar daca reprezinta doar un procent de 30-40%, aceasta Romanie ar trebuie sa fie un model si pentru cei care nu cumpara pasta de dinti. Eu ignor voit saracia si neajunsurile si ma concentrez pe munca si pe un trai indestulat astfel incat din taxele si impozitele mele sa se faca drumuri si canalizari in satele in care electricitatea nu a ajuns inca.

Pe plan extern totusi, atat California Dreamin' cat si 4 luni, 3 saptamani si 2 zile merita aplauzele noastre ale tuturor. In primul rand pentru ca sunt filme bune, in al doilea rand pentru ca sunt filme pe care au fost premiate si ne-au facut pe toti pentru putin sa ne simtim mandri ca suntem romani si in al treilea rand pentru ca au facut sa se vorbeasca de Romania (no such thing as bad PR, right?).

Oricine a gustat filemele lui Kusturica, o sa guste maxim si California Dreamin' si astfel cineva care poate nu a mai auzit de Romania o va face la acest film. Asta e primul si cel mai important pas.

Deci cumparati biletul (nu il descarcati de pe DC!!!), mergeti la film si tineti minte ca luandu-l pe NU in brate si facand constant misto de noi insine nu vom ajunge prea repede prea departe. Iar sarcasticilor + scepticilor le spun "pentru fiecare 6 lucruri negative pe care le spuneti despre Romania aveti datoria sa spuneti si 4 bune; altfel nu sunteti realisiti ci doar negativisti cu intentii rele".

Hai back 2 work ca o sa fie bine.

----
Cronica buna a la Metropotam:
Cronica de film - California Dreamin (nesfarsit)

4 comments:

Karmina said...

Respect! :)
Serios... e foarte corect.
Doar ca un film bun, valoros, e cateodata doar un film bun, valoros, pe care merita sa il vezi.

Anonymous said...

Deci tu ne spui sa intoarcem spatele realitatii si sa ignoram ceea ceea ce nu ne place sa vedem? Sa ne construim, imaginar vorbind, o Romanie a noastra cu supermarketuri frumoase si plati online si atunci cand la tv este prezentata drama unor oameni sau un dezastru ecologic, noi sa schimbam pe MTV sa vedem casele vedetelor de la Hollywood? Scuza-ma, dar ignoranta e cea mai proasta abordare. Poate daca am avea alta atitudine fata de tara asta, de oamenii si lucrurile din jurul noastru, nu ar mai trebui sa batem mii de km ca sa avem un concediu placut, nu am mai baga in noi mancare sintetica americana ca sa ajungem sa avem aceeasi problema de sanatate ca ei, poate vor mai apuca si copii nostrii sa se duca in vacanta la tara, asa cum am crescut si noi... sau vreau prea mult? Ar trebui sa imi doresc macar sa apuce sa se reproduca si sa avem si noi nepoti?

Nu e nimic exagerat in film, asa arata Romania si astia sunt romanii, sau mai bine zis si ei sunt romani si aia e tot Romania. Daca speram intr-o lume mai buna, primul pas e sa cascam bine ochii si sa ne uitam in jurul nostru, sa vedem unde ne aflam.

Karmina said...

@ Karmina continuare - "Doar ca un film bun, valoros, e cateodata doar un film bun, valoros, pe care merita sa il vezi"... si sa-l apreciezi pentru idee si creativitate artistica, nu sa iesi din sala.

@ Nick - cred ca Alexandru se referea aici la modul exclusiv negativ in care e abordata imaginea Romaniei in filmele romanesti.

Alexandru said...

@Nick

Eu nu spun sa intoarcem spatele realitatii si sa ignoram ceea ce nu ne place sa vedem.

Eu spun sa deschidem ochii si sa vedem imaginea de ansamblu, sa nu ne concentram numai pe imaginile negative. Asa dupa cum spuneam nu toti romanii sunt ca cei din satul Capalnita. Exista si o Romanie care se spala pe dinti despre care lumea nu vorbeste pentru ca nu se vand bine. O tragedie se vinde mai usor.

Sarcasmul si criticismul exagerat sunt cei mai mai dusmani ai evolutiei. Un film care prezinta niste oameni nespalati, un talkshow in care se vorbeste despre coruptie, o stire despre un viol, un concert pentru copii bolnavi de SIDA toate la un loc ne fac, pe noi cei care locuim aici (ca de noi vorbesc, nu de ceilalti), sa credem ca e dracul cel mai drac in Romania. Intr-un astfel de mediu un roman mai putin increzator in el insusi se va resemna si va renunta inainte sa inceapa. Si poate romanul ala ar fi facut un business de milioane de euro, ar fi platit taxe si astfel s-ar fi adunat bani la bugetul de stat si pentru strazile din Capalnita.

Iar eu daca aleg sa traiesc in Romania cu pasta de dinti, o fac pentru ca altfel as renunta sa mai incerc, m-as resemna si m-as muta in UK (exemplu aleator), pentru ca acolo "lumea poate si se spala pe dinti".